Dry Needling

Dry Needling is een techniek waarbij met een speciale techniek de spieren worden aangeprikt waardoor deze snel en langdurig ontspannen raken. Deze techniek is vanuit Canada overgekomen en maakt gebruik van ‘droge’ (dry) acupunctuurnaaldjes.
De enige overeenkomst met acupunctuur zijn de naaldjes die worden gebruikt. Bij acupunctuur worden meestal meerdere naaldjes geplaatst die voor enige tijd blijven zitten, om zo invloed uit te oefenen op de energiebanen in het lichaam. Bij Dry Needling wordt meestal met één naald gewerkt waarmee kortdurend een spier wordt aangeprikt om zo specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints’ te behandelen.

Triggerpoints

Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast lokale drukpijn ook vaak ‘op afstand’ pijn veroorzaakt. Ze kunnen vaak de oorzaak zijn van uw klachten. Triggerpoints worden ook wel ‘knoopjes’ in de spier genoemd. Triggerpoints kunnen ontstaan door langdurige overbelasting, overbelasting bij sporters, een langdurige verkeerde houding, beschadiging van weefsel, voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschil in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie, stress of depressie.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

Na een intake en onderzoek, gaat de fysiotherapeut de spieren die mogelijk uw pijn veroorzaken nader onderzoeken. In de spieren wordt specifiek gezocht naar de triggerpoints. Op precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen. Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Wanneer de triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dit kan een soort kramp gevoel geven. Wanneer de kramp verdwijnt voelt u de spier ontspannen en kunt u meestal gemakkelijker bewegen. De spier kan daarna zwaar en moe aanvoelen, dit is voor korte duur. Het kan zijn dat meer behandelingen nodig zijn voor een optimaal resultaat.

U krijgt ook oefeningen mee om de verbeterde situatie in stand te houden.

Vergoeding

Dry Needling valt onder reguliere Fysiotherapie en wordt vergoed door uw zorgverzekeraar indien u aanvullend verzekerd bent.

Kwaliteit

De fysiotherapeut is geregistreerd en voldoet aan alle eisen om Dry Needling veilig en kundig toe te passen.

Bron: www.dryneedling.nl