Praktijk voor Fysiotherapie en Oedeemtherapie

Bekkenfysiotherapie

Bekkenfysiotherapie is een vorm van fysiotherapie die zich richt op klachten en functiestoornissen in het gebied van de buik, het bekken en lage rug. Organen in het bekken, banden, gewrichten en spieren bewaken een balans in het lichaam. Wanneer deze balans verstoord is kunnen klachten in dit gebied ontstaan. Voor het ontstaan van bekkenklachten hoeft er niet altijd een oorzaak aanwezig te zijn. De mogelijke oorzaken van bekkenklachten zijn ruim uiteenlopend en veelal is de klacht goed te behandelen.
De bekkenbodemspieren ondersteunen de organen in het bekken en werken samen met de spieren in de lage rug, de buik en het bekken. De spieren spelen een belangrijke rol bij houding en beweging. Ook hebben ze een belangrijke taak bij het plassen, het ontlasten en seksualiteit.
Klachten in het bekkengebied kunnen op alle leeftijden voorkomen. Veelal worden klachten gezien bij vrouwen m.n. rondom de zwangerschap en op oudere leeftijd, maar ook mannen en kinderen kunnen problemen hebben in hun bekken.

De volgende klachten kunnen optreden:

• Bekkeninstabiliteit tijdens en na de zwangerschap
  • Bekkenpijnklachten en lage rugklachten tijdens en na de zwangerschap
  • Bekkenpijnklachten en lage rugklachten niet gerelateerd aan zwangerschap
  • Postoperatief bij chirurgische ingrepen in de onderbuik
  • Ongewenst verlies van urine
  • Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting
  • Verzakking van de blaas, baarmoeder of darm

Bij de intake zal de fysiotherapeut de klachten in kaart brengen. Aansluitend zal er een lichamelijk onderzoek plaats vinden. Vaak is er sprake van een verstoring in de balans tussen belasting (wat u doet) en belastbaarheid (wat uw lichaam hebben kan). Om deze klachten in het bekken te kunnen behandelen zijn er verschillende mogelijkheden.
Allereerst zal de fysiotherapeut advies geven over de houding en de belasting op het bekken. Het is belangrijk dat u naar de pijnsignalen van het lichaam luistert. Bij bekkenklachten tijdens een zwangerschap krijgt u tips en adviezen om de zwangerschap met zo min mogelijk klachten door te komen en om na de bevalling weer snel pijnvrij te kunnen bewegen.
Ook krijgt u oefeningen mee voor thuis, om de houding te corrigeren en/of om de spieren te versterken. U leert te bewegen met zo weinig mogelijk belasting voor het bekken.
Ter pijnbestrijding kunnen de spieren en banden rondom het bekken worden behandeld door middel van massage technieken.

De bekkenbodemspieren
Bij een disfunctie van de bekkenbodemspieren leert u de spieren van en rond het bekken en de bekkenbodem te voelen en op een goede manier te gebruiken. Ook krijgt u adviezen voor toiletgedrag.