Ademhalings- en ontspanningstherapie

Veel klachten en problemen hangen samen met een te hoog spanningsniveau. Deze klachten kunnen vaag of uitgesproken zijn. Voorbeelden zijn:

Het is goed mogelijk dat u niets merkt van een verhoogd spanningsniveau. U kan last hebben van spanningsklachten zonder dat u zich gespannen voelt. Er kan namelijk sprake zijn van langdurig, niet langer nodige of onnodig verhoogde spanning, die in jaren langzaam en sluipend is opgebouwd. Of spanning, die is blijven hangen na een stressvolle periode waarin veel werk moest worden verzet of verdriet moest worden verwerkt. Stress is nu eenmaal nodig om in zo'n periode te kunnen overleven en ondanks alles te blijven functioneren. U kunt gewend raken aan deze, soms noodgedwongen toestand, waarbij de ontstane overspanning als gewone spanning wordt ervaren.
Het nadeel van zo'n situatie van verhoogde spanning is, dat het lichaam onvoldoende herstelt van inspanning. Hiervoor is namelijk rust op een laag spanningsniveau nodig, zodat het lichaam kan herstellen en nieuwe energie kan op doen. Is het herstel onvoldoende dan kan dit een basis worden voor klachten van allerlei aard.

Ontspanningstherapie leert u bewust te worden van lichamelijke en mentale gespannenheid, met als doel te leren ontspannen en rustig te blijven in stressvolle situaties. Tijdens de behandeling leert u zich vanuit een ontspanning bewust worden van de ademhaling. Ademhalingsoefeningen zijn gericht op het bewust en correct gebruiken van ademen. Van belang is dat u de oefeningen zelf aanleert en thuis oefent en toepast.

Een lager spanningsniveau vergroot de belastbaarheid en de mogelijkheid meer energie over te houden, vrijer te ademen, meer stressbestendig te zijn en daardoor beter te functioneren.
Ook wordt u meer bewust van de oorzaken van lichamelijke en mentale gespannenheid.